Davor Rocco: Radionica „Zvuk u svakodnevnom okruženju”

Radionica skladatelja Davora Rocca pod nazivom „Zvuk u svakodnevnom okruženju” održava se u ponedjeljak, 3. travnja 2023. od 18:00 sati u Radioni.

Prijave na radionicu: https://forms.gle/cBESYTgp3rGJdN3p6 do ponedjeljka, 3. travnja 2023. točno u podne. Radionica je besplatna.

Tema ove radionice je utjecaj novih tehnologija na naše zvučno okruženje, što podrazumijeva i sve djelatnosti koje se tim zvukom bave. Jer zvuk, kao neodvojiva komponenta čovjekovog okruženja, značajno participira u našem doživljaju stvarnosti. Njime komuniciramo, učimo i stječemo saznanja o svijetu kojem pripadamo, čime postaje dijelom naših sjećanja i iskustava.

Tijekom cijelog razvoja civilizacije, sazdane na istraživačkoj inicijativi i kreativnom duhu pojedinaca, zvuk je, pogotovo u umjetnosti, predstavljao važno izražajno sredstvo. Napretkom znanosti i tehnologije se naše okruženje sve brže i drastičnije mijenjalo, utječući na promjene navika i potreba.

U skladu s time se mijenjao i odnos prema zvuku, iako je esencijalno njegova uloga u našim životima ostala istom. Ubrzanjem spomenutog napretka, pogotovo od digitalizacije i uporabe računala, svijet sve dublje upada u zamku koju bih nazvao „privid superiornosti”. Uzrok tome je olako prepuštanje komforu razvijenih i lako dostupnih alata koji se
u tržišnoj borbi natječu efikasnošću „predviđanja naših potreba”. Ovaj trend, koji uz fantastičnu brzinu rješavanja kompleksnih problema sve čini zabrinjavajuće jednostavnim, vodi u pravcu jednoličnosti, uniformnosti i sivila. Prelazak u digitalnu sferu i primjena računalnih postupaka na
svim područjima povezanim s fenomenom zvuka, značajno su se odrazili na razvoj komunikacija, medija, pa i umjetničku praksu. Specijalizirani računalni programi, zasnovani na sistematizaciji i sažimanju iskustava iz ranijih razvojnih razdoblja, plod su laboratorijskog rada informatičkih stručnjaka.

Njima je pojedinac stekao moć izvođenja najsloženijih operacija uz pogodnost krajnje jednostavnog opsluživanja. Kako je tvorcima softverskih alata jedan od zadanih ciljeva bio zadovoljiti što širi krug korisnika, svojim su programima ponudili niz paušalnih, instantnih rješenja, što je iniciralo rastuću i sve primjetniju tendenciju tipizacije rezultata, čime je ugrožena kreativnost. Posljedice, izražene općom unifikacijom i gubitkom individualnosti, već se osjećaju u praksi.

Ne mislim širiti skepsu prema dostupnoj tehnologiji, nego upućujem na potrebu aktivnijeg odnosa prema onome što ona nudi. Ne odustajući od istraživanja, okrenimo se oko sebe, pa i unazad, nastojeći obuhvatiti što širi kontekst onoga što nas neposredno zanima, uz uvažavanje tradicije i dugog razvojnog puta utkanog u sva ta današnja, zavodljivo lagana rješenja.

O voditelju:
Davor Rocco (Zagreb, 1948.), skladatelj, dizajner zvuka, tonski majstor i producent. Glazbom i zvukom se bavi od rane mladosti. S petnaest godina, kao samouki gitarist, počinje svirati u uličnom rock bendu. Znatiželjan i sklon eksperimentu, 1965. sastav proširuje gudačkim kvartetom. Krajem šezdesetih sudjeluje u studentskim kazališnim predstavama i multimedijskim performansima, a istražujući potencijale razvijajućih tehnologija, kao skladatelj se okušao i u nekoliko ranih filmova naših istaknutih avangardista. Glazbeno je školovanje započeo srazmjerno kasno i nikada ga nije dovršio. Nakon što je na Filozofskom fakultetu diplomirao sociologiju i fonetiku, 1974. se zapošljava na Radio-Zagrebu, da bi narednih godina aktivno participirao u najuspješnijem razdoblju naše radio-drame. Tijekom sedamdesetih, dok kao glazbenik još nastupa po jazz i rock klubovima i snima u raznim formacijama, započinje dvadesetogodišnju kontinuiranu suradnju s Dubrovačkim ljetnim igrama. Sve zaposleniji kao autor scenske glazbe, sudjeluje u nizu zapaženih projekata na području čitave bivše države, čemu slijede svjetske turneje i obilazak mnogih smotri i festivala. Istodobno sklada za animirane, dokumentarne i igrane filmove. U devedesetima osniva komorni ansambl Patchwork, koji na Zagrebačkom muzičkom biennalu 1993. izvodi njegov autorski program. Od kraja devedesetih, kao urednik, izdavač, tonski majstor i producent, u svojem tonskom studiju ugošćuje mnoge domaće i strane autore i izvođače, da bi narednih petnaestak godina realizirao stotinjak projekata u širokom rasponu glazbenih žanrova. Nakon toga participira u nekoliko međunarodnih suradnji, snimajući i postproducirajući albume komorne i simfonijske glazbe za vodeće svjetske diskografske kuće. Nedavno mu je objavljena knjiga „Od titraja do doživljaja – Zvuk u suvremenom okruženju” (Antibarbarus, 2022.). Dugogodišnji je član Hrvatskog društva skladatelja, za raznolike aktivnosti višekratno nagrađivan i kod nas i u svijetu. Evo nekih od značajnijih priznanja: za filmsku glazbu – tri Zlatne arene (Pula), za radio-dramu – dva Marula (Hvar) i Morishige Award (Tokio), za scensku glazbu – Zlata ptica (Ljubljana) i za produkciju – tri Porina.
Web: https://davorrocco.com/

Podržali:
Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske
Grad Zagreb
Zaklada Kultura nova